miercuri, 31 octombrie 2012

OCTAVIAN PALER - UN OM NOROCOS

Am zis că iau la rând cărţile lui Paler şi încet încet să le citesc pe toate. Astfel, am ajuns la Un om norocos, carte care nu m-a dat pe spate, dar care mi-a întipărit în minte câteva citate interesante:

„Apostolul Luca zice că fiecare fir de păr din capul nostru e socotit. Eu cred că tot ce trebuie să se întîmple se va întîmpla într-o zi, dar că nimic în plus nu trebuie să se întîmple.”

„Eu am învăţat ceva cînd am fost pilot: poţi să sfidezi cerul, dar nu e bine să-ţi baţi joc de el".
„Cu Dumnezeu, în felul meu, m-am împăcat. Nu inten­tezi proces mării că e nesfîrşită, nu intentezi proces vîn­tului că e nestatornic, nu intentezi proces pietrelor că sînt indiferente. Or, Dumnezeu e ca marea, ca vîntul şi ca pietrele. De ce l-aş învinovăţi pe el pentru un rău al meu, care a existat în mine, care s-a copt în mine. Cel mult i-aş putea reproşa că m-a creat cum sînt. Nici destinul nu pot să-l acuz. Surditatea destinului e desă­vîrşită. Nu mai rămîn decît eu, să-mi pun pe masă vino­văţiile, să le disec, ca pe nişte animale cărora le desfaci măruntaiele ca să vezi din ce se compun. Iar procesul meu nu se poate termina decît cu o condamnare care să mă elibereze, în sfîrşit. Nu sînt dispus să mă prefac că n-am înţeles ce s-a petrecut cu mine, deoarece, ca şi pe Dum­nezeu, scuzele m-ar ucide repede şi urît.”

„Adevărul are un defect grav, nu poate fi schimbat, e ca un bolovan care, dus în spinare, îţi stinghereşte mişcările, te face să gîfîi, pe cînd minciuna, oho, poate fi modelată cum vrei. Dacă te pricepi, bineînţeles".

Un comentariu:

  1. "Nu vreau să vă conving de nimic, domnilor, şi de fapt nu vreau nici măcar să mă credeţi. Pur şi simplu vă rog să mă ascultaţi. Asta e totul. După aceea puteţi să mă consideraţi cum veţi dori. Totdeauna mi-am zis că dacă are cineva răbdare să ne asculte, jumătate din dreptate este împlinită." Octavian Paler- Viata pe un peron

    RăspundețiȘtergere